Market and economic analysis of sesame production in south-central coastal Vietnam

admin21/11/2017 10:40 AM

Market and economic analysis of sesame production in south-central coastal Vietnam

ABSTRACT

Market and economic analysis of sesame was carried out to assess its suitability for inclusion in the farming systems of south-central coastal (SCC) Vietnam. The analysis included conducting a survey of farmers, collectors, transporters and consumers in three provinces of the SCC region—Binh Dinh, Phu Yen and Ninh Thuan.

Sesame is a high-value, short-duration crop that has the potential in this region to fit in well between staple crops. The benefit:cost ratio of sesame production was found to be greater than 1 in Phu Yen province, reflecting its potential for expansion as a crop in the region. However, lack of good varieties and infrastructure restrict adoption of sesame as a viable option to improve farmers’ incomes. This study outlines the constraints limiting expansion of sesame cropping in SCC Vietnam

Keywords: Investigation of production, consumption of product, sesame, South central coast of Vietnam (SCCVN).

Phân tích thị trường và kinh tế về sản xuất vừng ở vùng Duyên hải Nam Trung bộ Việt Nam

TÓM TẮT

Phân tích thị trường và kinh tế về cây vừng đã được tiến hành để đánh giá tính phù hợp của nó để đưa vào hệ thống nuôi của vùng Duyên hải Nam Trung bộ (SCC) Việt Nam. Phân tích bao gồm việc tiến hành khảo sát nông dân, người thu gom, vận chuyển và người tiêu dùng ở ba tỉnh thuộc vùng SCC - Bình Định, Phú Yên và Ninh Thuận.

Vừng là một loại cây có giá trị ngắn, có tiềm năng trong vùng này để phù hợp với cây trồng chính. Tỷ lệ chi phí sản xuất vừng: chi phí sản xuất mè cao hơn 1 ở Phú Yên, phản ánh tiềm năng mở rộng của nó như là một vụ mùa trong vùng. Tuy nhiên, thiếu các giống tốt và cơ sở hạ tầng hạn chế việc chấp nhận cây vừng như một lựa chọn khả thi để nâng cao thu nhập của nông dân. Nghiên cứu này chỉ ra những hạn chế hạn chế việc mở rộng vụ vừng ở SCC Việt Nam

Từ khóa: Điều tra hiện trạng sản xuất, tiêu thụ sản phẩm, vừng, Duyên hải Nam Trung bộ.

Tin cùng chuyên mục